FYSISK AKTIVITET NÅR DU GERNE VIL TABE DIG (GRATIS EKSPERTHJÆLP)

Lær hvad fysisk aktivitet gør ved kroppen - Guide til motion, enæring og vægttab!

Guide til regelmæssig fysisk aktivitet - Få bevægelse integreret i din hverdag.

HVAD ER FYSISK AKTIVITET?

Fysisk aktivitet refererer til al bevægelse hos mennesker. Populære måder at være fysisk aktiv på inkluderer gåture, cykling, fitness, sport, aktiv rekreation og leg og kan udføres på ethvert niveau af færdigheder og til glæde for de fleste mennesker.

Regelmæssig fysisk aktivitet har vist sig at hjælpe med at forebygge og håndtere ikke smitsomme sygdomme såsom hjertesygdomme, slagtilfælde, diabetes og adskillige former for kræft. Fysisk aktivitet hjælper også med at forebygge hypertension, opretholde en sund kropsvægt og kan forbedre mental sundhed, livskvalitet og velvære.

Alligevel viser de nuværende globale skøn, at hver fjerde voksne og 81% af de unge ikke dyrker nok fysisk aktivitet og motion. Efterhånden som vores lande bliver rigere og rigere, stiger niveauet af inaktivitet over hele verden og kan være så højt som 70 % på grund af ændrede transportmønstre, øget brug af teknologi til arbejde og rekreation, kulturelle værdier og stigende stillesiddende adfærd.

Øgede niveauer af fysisk inaktivitet har negative indvirkninger på sundhedssystemer, miljø, økonomisk udvikling, samfundets velvære og livskvalitet og billedet er det samme her i Danmark så det er gået hen og blevet et globalt problem at vi ikke dyrker nok motion i hverdagen.

Hvorfor er fysisk inaktivitet ikke godt for dit helbred?

fysisk inaktivitet er ikke godt for dit helbred. Fysisk træning har sundhedsmæssige fordele.

Fysisk inaktivitet er en af de førende risikofaktorer for ikke smitsomme sygdomme og død på verdensplan. Det øger risikoen for kræft, hjertesygdomme, slagtilfælde og diabetes med op til 20-30%. Det anslås, at millioner af dødsfald om året kunne afværges, hvis den globale befolkning var mere aktiv.

Hver fjerde voksen i Danmark og fire ud af fem unge er ikke nok fysisk aktiv. Kvinder og piger er generelt mindre aktive end mænd og drenge, hvilket øger sundheds ulighederne. Ældre voksne og mennesker, der lever med handicap, er også mindre tilbøjelige til at være aktive og gå glip af de fysiske, mentale og sociale sundhedsmæssige fordele ved fysisk træning.

Fysisk aktivitet og motion har også en stor positiv betydning for vores mentale helbred. Forebyggelse mod en lang række sygdomme som for eksempel hjertekarsygdomme kan opnås ved mere bevægelse og idræt.

En af de største problemer mange menensker har med at dyrke fysiske aktiviteter og motion er en ustruktureret indgangsvinkel til sundhed og opnår ikke den positiv effekt som vores kroppe i mange tilfælde har brug for. Hvis vi kigger på Danmarks kortet så er det heller ikke alle steder hvor der tilbydes et stort udvalg i tilbud om fysiske aktiviteter og motion for overvægtige som er de mennesker som kan opnå den største positive effekt gennem hverdagsaktiviteter og være fysisk aktiv.

FORDELE VED REGELMÆSSIG FYSISK AKTIVITET

Fysisk aktivitet hæver din puls og holder den oppe i et stykke tid. Dette øger mængden af ilt, der leveres til dit hjerte og muskler. Over tid gavner denne form for aktivitet dit hjerte, dine muskler, dit humør og selvværd og din mængde energi.

Det at være fysisk aktiv kan sænke dit blodtryk, kolesterol, blodsukker, kropsfedt og hjælpe mod angst, depression og træthed. Ustruktureret aktivitet er en af hovedårsagerne til mange mennesker ikke holder fast i deres fysiske træning.

En af mine tanker bag denne artikel er også at give til gode ideer til hvordan du kan strukturerer din motion så det både bliver sjovt men også nemmere at få til at passe ind i din livsstil som den ser ud lige nu.

Forbedre din motoriske udvikling og opnå forbedret sundhed ved at kontrolere metabolisk syndrom gennem fysisk aktivitet.

Aktiviteter og motion - Fysisk aktiv på den sjove måde!

Din fysisk aktivitet og motion kan udføres på én gang eller med mellemrum i løbet af dagen. Gode aktiviteter som kan hjælpe dig med at blive fysisk aktiv kan omfatte gåture eller svømning i et langsomt tempo. Du kan starte med at gå 30 minutter 3 dage om ugen og bygge op til 45 minutters mere intens gang, mindst 5 dage om ugen. Med denne plan til at komme i bedre form og ungå fysisk inaktivitet kan du forbrænde 100 til 200 kalorier mere om dagen.

Alle voksne bør sætte sig et langsigtet mål om at akkumulere mindst 30 minutter eller mere af moderat intensitet fysisk aktivitet på de fleste og helst alle ugens dage. Denne plan til aktiv træning kan tilpasses andre former for fysisk aktivitet. Ganske almindelige gåture er særligt attraktivt på grund af aktivitetens sikkerhed og tilgængelighed. Prøv også at øge dine "hverdagsaktiviteter", såsom ved at tage trappen i stedet for elevatoren.

At reducere din stillesiddende tid i løbet af dagen er en god og fantastisk strategi til at øge aktiviteten ved at udføre hyppige, mindre anstrengende aktiviteter. Med tiden kan du muligvis deltage i mere anstrengende udfordringer og aktiviteter. Konkurrencesport, såsom fodbold og håndbold kan give en sjov motionsform for mange mennesker, men man skal passe på for at undgå skader.

Fysiske aktiviteter og motion for overvægtige

Her er nogle forslag til fysisk aktivitet de fleste kan gå i gang med uden den store erfaring og de fleste af disse kræver ikke at du besøger et motionscenter for at være fysisk aktiv:

  • Let til moderat træning med træningsudstyr som fitnessmaskiner eller måske en romaskine.
  • Vask vinduer eller gulve i 45-60 minutter
  • En times havearbejde er god motion for både krop og sjæl
  • Gå op og ned af trapper i ca 15 minutter er en hård men god fysisk øvelse
  • Hvis du kan gå 3 kilometer på en halv times tid så bliver din krop udfordret
  • En halv til hel times cykling er en god fysisk aktivitet for vores kroppe
  • 15 minutters hop i sjippetov hvis din krop kan holde til det er en god træningsøvelse
  • Kortere eller længere løbeture er en klassisk øvelse når du gerne vil i form
  • En halv times dans er både godt for kroppen og vores mentale helbred

Som du kan se er der mange måder hvorpå du kan komme i gang med at blive mere fysisk aktiv uden, at det kræver du begynder i fitness med cardio og styrketræning. Disse former for aktivitet er dog stadig super effektive og anbefales også til folk.

Hvor meget motion om dagen?

Som et generelt mål, sigt efter mindst 30 minutters moderat fysisk aktivitet hver dag hvis du gerne vil tabe dig, bevare vægttabet. Hvis du gerne vil opnå specifikke fitness mål, så skal du muligvis træne mere. Det er også vigtigt at du reducere tiden du sidder ned hver dag.

Træning for overvægtige

Fysisk aktivitet er en vigtig del af en sund livsstil. Regelmæssig fysisk aktivitet kan være med til at reducere risikoen for for tidlig død og kroniske sygdomme. Når det kommer til et større vægttab er der et gammelt ordsprog som kan bruges som vejviser når man gerne vil tabe sig mere end bare et par kg:

Vægttab afhænger 90 procent af kosten og 10 procent af fysisk træning.

Dette ordsprog er selvfølgeligt lidt overdrevet men budskabet er korrekt. Hvis dit eneste mål er at tabe dig så kan dette opnås gennem dit køkken og en god diæt. Dette gælder uanset om du spiser vegansk eller er interesseret i en ketogen diæt eller en af de andre populære former for diæter og slankekure.

Fysiske aktiviteter hjælper dig i form og hjælper med din generelle sundhed og giver masser af sundhedsmæssige fordele derfor er det dumt kun at fokusere på hvad der sker i køkkenet.

Forebyggelse og behandling med fysiske aktiviteter

Forebyggelse og behandling med fysiske aktiviteter øger energiomsætningen og har positiv effekt på dit helbred.

Vil du gerne føle dig bedre tilpas og have mere energi og måske endda tilføje flere år til dit liv så er motion et vigtigt redskab til at nå dette mål. De sundhedsmæssige fordele ved regelmæssig motion og fysisk aktivitet er svære at ignorere. Alle har gavn af træning, uanset alder, køn eller fysisk formåen.

At spise forskellige sunde fødevarer er vigtigt, hvis du er fysisk aktiv. Du har sandsynligvis ikke brug for ekstra mad eller drikkevarer for at tanke op, når du laver milde til moderate mængder fysisk aktivitet. Lyt i stedet til din krops sultsignaler for, at hjælpe med at bestemme, hvornår og hvor meget du skal spise.

Vand er din bedste ven når vi snakker om hvad du bør drikke når du dyrker regelmæssig motion. Drik vand før, under og efter fysisk aktivitet for at forblive hydreret og erstatte tabt væske. Sportsdrikke er normalt sukkerholdige drikke. De er ikke et sundt valg og hjælper dig ikke med at nå dine mål. Nogle sportsdrikke bruger sukkererstatninger i stedet for sukker. Sukkererstatninger er ikke nødvendige i en sund kost. Vælg usødede drikke som vand for at forblive hydreret i stedet for.

10 Tips til at hjælpe dig med at blive fysisk aktiv

Fysisk træning og aktiviter kan også være sjove og få dig i bedre humør.

  1. Vælg en række fysiske aktiviteter, du nyder. Prøv forskellige aktiviteter, indtil du finder dem, der føles rigtige for dig.
  2. Kom ind i en god rutine. Eksempel gå når du skal ud og handle eller besøg fitnesscenteret 3 gange i ugen. Gør det socialt ved at få nogen til at slutte sig til dig.
  3. Begræns den tid, du bruger på at se tv eller sidde foran en computer i fritiden.
  4. Bevæg dig selv når du skal noget. Brug aktiv transport for at besøge steder. Gå, cykle eller løb i stedet for at tage bilen nogle af ugens dage.
  5. Spred dine sessioner med moderat til høj fysisk aktivitet aktivitet i løbet af ugen. Lav mindst 10 minutters fysisk aktivitet ad gangen.
  6. Deltag i et hold hvis du er meget social anlagt. Du kan deltage i sports- og fritidsaktiviteter i den by hvor du bor. Du får nye venner og er fysisk aktiv på samme tid
  7. Sætte et mål for hvad du vil opnå med din motion.
  8. Lav en plan som er realistisk og som du ved du kan følge.
  9. Vælg tid og sted. En tidsplan som du kan overholde og passer ind i din hverdag er meget vigtigt.
  10. Hvert skridt du tager tæller og hjælper dig med at nå dine mål og drømme!

Hvis du stadig har svært ved at komme i gang med det fysiske eller du synes dit vægttab står still så kan du altid kontakte professionelle folk som mig selv uden det koster en formue og personligt har jeg ikke noget imod at hjælpe og svare på spørgsmål når folk sender mig en mail.

Kim Larsen
Professionsbachelor i ernæring og sundhed

Slut med at tælle kalorier. Bliv slank med ketofix.dk

Artikel er skrevet/opdateret den 25 Juni, 2022 af Kim Larsen,
Professionsbachelor i ernæring og sundhed.

KOM I GANG MED AT TABE DIG OG NÅ DINE MÅL!

Læs disse gratis artikler omkring hvordan du kan forbedre dit helbred.

De følgende links er til de artikler og blog indlæg jeg mener du bør starte med hvis dit mål er et vægttab eller hvis du gerne vil forbedre dit helbred eller optimere det du allerede har opnået.. Det er en del af min artikelserie og begynder guide så du kan komme i gang med at tabe dig fra allerede i dag. Alle artikler her på ketofix.dk er baseret på fakta, forskningsresultater og undersøgelser som er blevet verificeret af flere eksperter. Du kan klikke på billederne for at hoppe direkte til artiklerne.

Guide til fysisk aktivitet og vægttab

En Kur Der Dur find en slankekur som passer til dig.

Lær alt om en ketogen diæt og hvordan du kan tabe dig hurtigt.

Ketogen Diæt lær hvorfor Keto er perfekt til et større vægttab.

Guide til periodisk faste og hjælp til at tabe dig.

Periodisk Faste nå dine mål ved at bruge faste i din dagligdag.

Læs de nyeste artikler om vægttab og en sund livsstil.

Nye Artikler besøg bloggen hver fredag for nye artikler.