KETOGEN DIÆT - TAB DIG MED EN KETO KUR (2022 GUIDE)

Eksperthjælp til, at forstå og tabe dig med en ketogen diæt - Lær alt om keto kuren!

Alt om den klassiske ketogene diæt også kendt som ketogenic diet.

HVAD ER EN KETOGEN DIÆT?

En klassisk ketogen diæt er en betegnelse for en kostplan som er lav på kulhydrater (ligesom Atkins diæten). Tanken er, at du skal få flere kalorier fra protein og fedt og mindre fra kulhydraterne. Du skærer mest ned på de kulhydrater, der er nemme at fordøje, såsom sukker, sodavand, kager, slik og hvidt brød.

Keto diæten er en af de mest populære kostplaner, der er dukket op inden for de seneste fem år selv om principperne bag denne kur er flere hundrede år gamle. Mange mennesker er dog usikre på, præcis hvad en ketogen diæt er, hvad kuren indebærer, og hvordan man kommer i gang med keto som er hvad de fleste kalder diæten.

At få keto diæten forklaret fra venner og bekendte eller fra folk i fitnesscenteret kan også være ret udfordrende, især når tekniske termer bliver kastet ind i samtalen sammen med komplicerede beregninger, forhold og procenter.

Heldigvis er det faktisk ret simpelt at forstå keto diæten hvis du giver mig 10 minutter af din tid og læser denne artikel. Det kan være nemt at følge en keto kur, når først du kommer i gang. Her i denne guide er alt hvad du behøver at vide om keto diæten forklaret i enkle vendinger uden alt for meget jargon, plus hvordan du kan komme i gang allerede i dag.

MERE END BARE EN MODIFICERET ATKINS DIÆT

Hvis du ikke har været her på Ketofix.dk før eller læst nogle af mine andre artikler om vægttab, motion og helbred så er mit navn Kim Larsen og jeg er uddannet diætist. Helt specifikt har jeg uddannelsen ”Professionsbachelor i ernæring og sundhed” som tager 3½ år at uddanne sig som.

Derudover har jeg hjulpet hundredvis af folk gennem årene til at tabe sig og nå deres fitness mål. Det mest unikke ved mig er dog, at jeg nok er er en ud af en lille håndfuld mennesker i hele Danmark som har levet efter en keto livsstil i over 20 år.

Siden Maj 2001 har hele min familie fulgt en ketogen diæt som de fleste af jer bare kender som keto eller en moderne atkins diæt da vores datter blev født med livsfarlig epilepsi (over 100 anfald om dagen).

Her er en ketogen baseret kostplan en af de få naturlige behandlingsformer som har større effekt end den medicin børnene kan få. En ketogen diæt gives stadig som behandling mod epileptiske anfald. På engelsk kalder man det også for low glycemic index treatment.

Klassisk ketogen diæt er både en form for behandling og kan booste dit vægttab.

Den ketogene diæt forklaret

Så hvad handler den klassiske ketogene diæt om, og hvordan kan den påvirke dit helbred? Den ketogene diæt er et spisemønster, der i sin nuværende form har eksisteret siden 1920'erne, og som oprindeligt blev udviklet som en innovativ ny behandling af pædiatrisk epilepsi.

Det indebærer at du skærer næsten alt kulhydrat væk fra din madplan, mens du øger fedtindtaget for at få kroppen i det man kalder for ketose som er en metabolisk tilstand, hvor kroppen forbrænder fedt til brændstof i stedet for kulhydrater og sukker. I de senere år er forskningen omkring keto kuren fortsat med at opdage endnu flere sundhedsmæssige fordele ved den ketogene diæt, hvoraf mange af disse fordele rækker langt ud over epilepsi.

Faktisk viser undersøgelser, at en ketogen diæt kan hjælpe med at øge dit vægttab, øge fedtforbrændingen i din krop, forbedre hjerte sundheden hos folk, stabilisere blodsukkerniveauet og meget mere. Derudover er den nem kostplan at følge og er høj i sunde fedtstoffer, som hjælper med give en følelse af mæthed, mindske appetitten og holde dig fra at føle dig sulten eller træt.

Så hvordan fungerer en ketogen diæt helt præcist? Lad os sammen se nærmere på den populære keto kur og hvordan den kan hjælpe dig med at tabe dig og lære din krop bedre at kende.

En ketogen diæt udnytter ketose tilstanden og alle menensker kan opnå ketose.

KLASSISK KETOGEN DIÆT

De mange kulhydrater, der findes i fødevarer som frugt, stivelse og sukkerholdige snacks, nedbrydes til glukose, som er den vigtigste energikilde i kroppen. Det øger også produktionen af insulin, et hormon, der bruges til at transportere glukose fra blodbanen til cellerne i din krop, hvor det kan bruges som brændstof.

Hvis du følger en klassisk keto diæt så er dit kulhydratindtag ekstremt begrænset, ofte til omkring 30-50 gram kulhydrater om dagen. Dette tvinger kroppen til at søge efter andre energikilder for at hjælpe med at drive cellerne, og det er her sunde fedtstoffer som avocado, olivenolie og græsfodret smør kommer ind i billedet.

Disse sunde fedtstoffer kan nedbrydes til brændstof, hvilket resulterer i produktionen af ​​ketonstoffer i blodet og får din krop til at gå ind i en tilstand af ketose. Når du opnår ketose tilstanden vil du begydne at forbrænde fedt mere effektivt end nogensinde før.

Ligesom sukker tjener ketoner som en form for energi, der hjælper med at opretholde vævets og cellernes funktion for at understøtte dit generelle helbred. Men ketoner betragtes ofte som en mere effektiv energikilde end sukker, der giver en højere mængde energi for hver brugt ilt enhed.

Ikke nok med det, men opretholdelse af optimale niveauer af ketoner i blodet kan også være gavnligt for din hjernes sundhed, tarmfunktionen, hormonbalancen og dit generelle energiniveau. At skifte til en tilstand af ketose kan også forvandle din krop fra at være afhængig af sukker til at blive en effektiv fedtforbrændings maskine der kan hjælpe med øget vægttab og maksimere dine resultater i nogle sportsgrene som for eksempel langdistanceløb.

KOM I GANG MED AT FORBRÆNDE FEDT

At komme i gang med keto diæten kræver blot et par simple huskeregler. Start med at skære ned på kulhydrater og begræns dit indtag til kun 30-50 gram kulhydrater om dagen, hvilket beregnes hvilket kræver du lige undersøger de fødevarer som du vælger at spise. Hold dig til fiberrige, kulhydratfattige muligheder såsom ikke-stivelsesholdige grøntsager, keto venlige frugter, nødder og frø for at minimere kulhydraterne og kickstarte din ketose.

Begynd derefter at øge dit indtag af sunde fedtstoffer som er godt for dit hjerte såsom avocado, kokosolie, ghee, græsfodret smør, fed fisk og olivenolie. Disse fødevarer hjælper med at understøtte mætheden og give din krop en alternativ kilde til brændstof. Ideelt set bør omkring 70-75 procent af dine daglige kalorier komme fra fedt. Endelig skal du sørge for at inkludere moderat proteinindhold i ketogene diæter, som er afgørende for din krops immunfunktioner, vævsreparation og til muskelvækst.

Bemærk dog, at store mængder protein kan omdannes til glukose, hvilket kan stoppe ketose og forhindre dig i at gøre fremskridt når vi snakker om at tabe sig. Derfor er det bedst at begrænse dit proteinindtag til omkring 15-20 procent af dine samlede daglige kalorier. Protein mad af høj kvalitet såsom kød, fjerkræ, fisk, skaldyr og æg er alle gode muligheder for at sikre, at du får masser af næringsstoffer i din kost, samtidig med at du forsyner din krop med det protein, den har brug for.

Husk på, at jo mere du begrænser dit kulhydratindtag, jo hurtigere kommer du i ketose, og midlertidigt at reducere ned til kun 15 gram kulhydrater om dagen anbefales ofte for at hjælpe med at fremskynde denne proces og minimere chancen for keto influenza. Inden for blot få dage aftager symptomer som sult, træthed og lav energi typisk, når kroppen går over til ketose og begynder at forbrænde fedt i stedet for sukker.

Det er dog super vigtigt at du drikker nok mad og får nok salt i din opstartsfase. Efter du har læst denne artikel færdig kan jeg anbefale dig at læse min keto for begyndere guide som gennemgår alt du skal være opmærksom på.

Keto er mere end bare en modificeret atkins diæt. Low carb har positiv effekt på dit helbred.

mest stillede spørgsmål til en KETO KUR

I betragtning af det faktum, at en ketogen diæt er en kur med højt fedtindhold og få kulhydrater - En diæt som lægger vægt på fødevarer som kokosolie, smør og kød - får dette mange mennesker til at undre sig stille de følgende spørgsmål:

Er en ketogen diæt dårlig for dit hjerte?

På trods af hvad du måske tror, er keto faktisk blevet forbundet med forbedringer i kardiovaskulær sundhed hos menensker. Du kan tjekke vores kilder og links hvis du gerne vil læse nogle af de undelandske videnskabelige undersøgelser omkring emnet.

Er keto diæten sikker for en person med højt kolesteroltal?

Fordi keto er rig på fedtstoffer, herunder mættet fedt og kolesterol, som findes naturligt i animalske fødevarer som æg og kød, vil mange mennesker opleve en stigning i kolesterol efter at have startet deres keto diæt. Undersøgelser tyder dog på, at sammenhængen mellem keto diæten og kolesterol faktisk er positiv.

For nylig er forskere kommet til at forstå, at højere kolesterol ikke altid er en dårlig ting, og at det snarere er kronisk betændelse såvel som forhøjede triglycerider, på grund af årsager som dårlig kost, insulinresistens og inaktiv livsstil, som er den store trussel mod vores helbred.

keto er både en slankekur og en diætbehandling som kan give patienten et bedre helbred.

Giver en keto slankekur mig forhøjet kolesterol?

At spise masser af sunde fedtstoffer på en keto diæt vil hæve HDL-kolesterol (ofte kaldet den "gode slags") og øge LDL/HDL-kolesterol forholdet, som er to nøgle markører for generel sundhed hos mennesker. Forskning viser, at keto normalt vil sænke niveauet af triglycerider, LDL-kolesterol, blodsukker og reducere body mass index. Kort sagt er en ketogen diæt ikke usund for dig selv om mange af os har lært fra vi var helt små, at fedt er det som feder!

Håber du har lært noget af denne introduktion til hvad ketogene diæter er og at de faktisk er positive. Hvis du står i en situation og gerne vil tabe dig 10 kg eller mere fordi du er blevet lidt overvægtig så synes jeg du skal læse nogle af mine andre artikler omkring keto da det efter min mening er dit bedste redskab til de lidt større vægttab.

Hvis du kun har et mål om at tabe dig et par kg så er der artikler her på hjemmesiden med andre slankekure som vil kunne hjælpe dig med dette mål også. En god tommelfingerregel er at keto er vejen hvis du skal tabe dig mere end 10 kg eller har nogle fysiske udfordringer.

tab dig hurtigt og effektivt med keto diæten.

Artikel er skrevet/opdateret den 25 Juni, 2022 af Kim Larsen,
Professionsbachelor i ernæring og sundhed.

ALT OM VÆGTTAB!

Læs disse guider om vægttab og sundhed.

De følgende links er til de artikler jeg anbefaler du bør starte med hvis dit mål er et vægttab eller hvis du gerne vil forbedre dit helbred. Det er en del af min artikelserie som er designet til at hjælpe dig så du kan komme i gang med at tabe dig allerede i dag. Alle mine artikler er baseret på fakta, forskningsresultater og undersøgelser og viden fra mit arbejde som diætist og 20 års personlig erfaring. Du kan klikke på billederne.

Guide til fysisk aktivitet og vægttab

Fysisk Aktivitet motion er vigtigt for dit helbred og ikke kun dit vægttab.

Lær alt om en ketogen diæt og hvordan du kan tabe dig hurtigt.

En Kur Der Dur find en slankekur som passer til din livsstil.

Guide til periodisk faste og hjælp til at tabe dig.

Periodisk Faste nå dine mål ved at bruge faste i din dagligdag.

Læs de nyeste artikler om vægttab og en sund livsstil.

Nye Artikler besøg bloggen hver fredag for nye artikler.